söndag 17 april 2011

Häxa att vara häxa!


att vara en klok kvinna som kan saker det är väl det en häxa står för?
hon som kan magi och har recept på mediciner som hjälper mot krämpor och smärtor!
eller är det förtollade äpplen som i snövit som gör en häxa till en äkta sådan? :)

dagens häxa är nog inte som dåtidens är ett som är sant vissa blir häxor för dem tycker wow det är något som är inne vad då inne säger jag?
det är inget som är en fas det är något man är for life!

jag såg en tjej som sa hon var häxa hon var väl en 13år
hon var klädd i dem konstigaste kläderna mer goth men mer uddare hon var häxa jaha tyckte jag och började fnissa vad annars kan man göra.
små barn som leker utklädnad kan väl leka med barbies! ;)

att vara häxa är speciellt inget man bara gör för det är coolt!
när jag började ja jag vet ej det var udda det var i ungdommens år detta då jag började
eller tom i barndommen var det nog.
visst jag lekte häxa men jag klädde mig som jag klädde mig inte som det som var inne för det var inne för det var så häxor såg ut. ;)

dåtidens häxor är riktiga kvinnor
dem kunde verkligen saker många saker

jag känner till många i min släkt som var olika sorters kvinnor i olika tider i livet olika tidsåldrar men dem hjälpte andra det anser jag vara något en häxa gör.
lär andra oxå hur man ska göra.

sen så har dem sina hemligheter med som familjen får ta del av eller någon som gått kanske lite som lärling det tycker jag låter rätt naturligt.

dåtidens häxor dem hade kunskap i så mycket
som örtlära
mediciner
magi mm
kunskap om djuren naturen på helt annat sett än vad dagens häxor har.
det är synd det har försvunnit en hel del som traditioner.
och systerskap det känns som det fanns en annan respekt för häxor visst även rädsla för dem ej visste bättre då och skrämdes av det dem kristna kom på.

många bara kallar sig häxa men vet sällan vad det står för vad det betyder.
för mig betyder det så mycket

lite kort
ex
en kvinna som vet vad hon vill och hon kan oxå få det hon vill

hon gör ingen illa för hon vet hon får tillbaka det 3g om

en kvinna som är klok har kunskap som dlear med sig men behåller en del för kommande generationer

en häxa kan man se hon är en det är för livet man är det

en häxa hon bara är hon påverkar många ,förändrar många för livet
 hon liksom märker en för livet :) haha

att vara häxa för mig är naturligt inget konstigt känns det konstigt så är man inte en häxa
jag är nog mer häxa än wiccan visst jag följer århjulet firar det.
men jag är inte wiccan det är liksom inom mig det är jag men jag är med häxa.

jag vet detta är rädd val att vara den häxa jag är
jag hoppas kunna vara lika bra på det som dem i min släkt ;)

lite så är det nu folk frågar mig om råd och hjälp som stöd
fast häxor kanske var som kuratorer med förr i tiden ibland känns det som jag är en sådan med! :) haha

att få vara den man är gå den vägen jag går på mitt val jag behlver varken bli räddad eller något sånt jag är lycklig fri och framförallt hel.

då vet jag det är rätt för mig.
hoppas under mitt liv kunna hjälpa andra
då är jag lycklig och hel.

hur ser ni på häxor dåtiden dagens?

jag vet jag hade varit en av dem lyckligaste om jag hade levt eller fått träffa mina släktingar.och framförallt fått all den läran av dem personligen stöd och hjälp på min väg.
all den kunskap som dem ej delade med sig av till min familj eller någon i släkten.
det var recept på mediciner det var magiska ritualer mm som allt är borta då deras böcker antagligen något som var likt bos som försvann med tiden och spårlöst som det ej var rätt person som dem skulle ha.:/
jag kan bara hoppas jag får kontackt med dem medialt mer som dem kommit ibland för att ge råd att jag kan få en del av min förlorade släkts kunskap påsåvis.
har fått råd och något stöd men det är så mycket jag skulle velat haft dem som mentorer och som stöd.
såklart det ej går då vi levt fel tider.
men det är en dröm och längtan att gå deras väg vara lika kunnig som dem.
för dagens häxor kan ej jämföras med dåtiden dem var äktare än vad vi kan bli pga tiderna ändras så anser jag.
äkthet dvs leva gammel enigt vara så nära natruren man kan.
det är för mig äkthet föra traditioner vidare oavsett tid och att tiden ändras så håller man i traditonerna för det alltid varit så om ni hänger med mitt tänkande nu =).

så tänker jag om skillnaden från dagens och dåtidens.
visst kan man återinföra traditioner göra egna som man ska hålla och tro mig jag jobbar på att det ska bli så mer i mitt liv. ;)

ser fram emot nästa högtid
då jag ska göra den spellen jag skrev om tidigare. =)
och lite annat skojigt.



det finns lite häxa i varje kvinna så är det nog! det gäller att hitta häxan is sig själv bara. ;)
magi er väg
från en häxa till en annan väl mött någonstanns i mitten av världen
selene mångudinnan

2 kommentarer:

  1. Kära Selene

    Håller med dig i din beskrivning av vad en häxa är - en stark , stolt kvinna - med aptit på livet - kundskap inom många ämnen , fri att vara den hon är - hon vet vad hon vill och vad hon kan .

    Dina ord och formuleringar är alltid lika underbara att läsa - ibland känns det som du krupit in i mitt huvud - men det är väl för att det " Takes on to know one "=)

    Jag är JAG - speciellt , så som vi ALLA är det - men jag vågar även stå för det .
    Man kan få många synpunkter på hur man är eller hur man lever, sina värdringar osv.
    Men dem struntar jag i.
    Visst de kan göra ont just då och där - men i ärlighetens namn vill jag leva / Vara som " dem " - nej jag vill vara min egen .
    Kunna flyga fritt - som den häxa jag är .

    Återigen TACK för att du delar med dig av dina tankar

    BLESSED BE

    Owlene

    SvaraRadera
  2. Hej du Owlene kära du! =)
    tack för dina kloka fina ord.kunna flyga fritt det tar jag med mig. ;)
    blir så glad av dina ord det gör jag skriver på fortsätter var den jag är.:P
    tack själv för du är du!
    kram kärlek blessed be <3

    SvaraRadera